tisdag 13 mars 2012

Underbart med vårtecken

Jag kan inte tro det är sant... Alla dessa små vårtecken har stuckit upp ur snö, drivis och ofantliga vindar idag.
När jag plumsade genom trädgårdslandet nådde min, för övrigt förkylda näsa, den ljuvliga doften av chokladmynta. Den har kämpat sej upp genom snön och ger ifrån sej en härlig chokladdoft. Nyfiket fortsatte jag min tur genom trädgården och stötte på både tulpan, påsklilja och krokus i full färd genom tjälen. Det får mej att tänka på barndomens Elsa Beskow:

- Ge rum, jag vill opp,
sa Rabarberknopp.
Så sprängde han med sin röda topp,
men jorden sa stopp:
-Du får lugna dig lite, Rabarberknopp!
- Ge plats, jag vill opp,
sa Rabarberknopp,
han svällde av styrka, han glödde av hopp,
-pass på, jag vill opp,
jag vässar min topp,
jag känner hur våren gror i min kropp!

-Tittut, tittopp,
nu sticker han opp,
nu hälsar han glatt med sin röda topp
och svaras av kvittrande fåglars tropp: 

-Välkommen hitopp, välkommen, välkommen Rabarberknopp! 

Vilka fynd har du gjort hemma i din trädgård?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejsan!

Vad kul att du vill lämna ett litet spår efter dig. Jag blir sprittande glad!
Har du ingen egen blogg så går det bra att välja anonymt.

Önskar dej en toppendag!

Kram Helen